دارای خصوصیات کپسول آفتاب اصفهان اوقات شرعی

دارای خصوصیات کپسول: آفتاب اصفهان اوقات شرعی طلوع آفتاب اوقات شرعی اذان صبح به افق اصفهان

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری سریال «عقیق»، غافلگیری به سبک سعید و با رمز آرا

در حالی که دستپخت سعید نعمت الله و بهرنگ توفیقی منجر به سریال پرحاشیه «زیر پای مادر» شد، به نظر می رسد «عقیق» حکم برگ برنده را جهت اثبات توانایی این فیلمنامه نو

سریال «عقیق»، غافلگیری به سبک سعید و با رمز آرا

سریال «عقیق»، غافلگیری به سبک سعید و با رمز آرا

عبارات مهم : تهران

در حالی که دستپخت سعید نعمت الله و بهرنگ توفیقی منجر به سریال پرحاشیه «زیر پای مادر» شد، به نظر می رسد «عقیق» حکم برگ برنده را جهت اثبات توانایی این فیلمنامه نویس و کارگردان دارد. قسمت های بعدی به قدرت قسمت اول هستند یا ورق بر می گردد؟

به گزارش روزنامه هفت صبح ، در حالی که دستپخت سعید نعمت الله و بهرنگ توفیقی منجر به سریال پرحاشیه «زیر پای مادر» شد، به نظر می رسد «عقیق» حکم برگ برنده را جهت اثبات توانایی این فیلمنامه نویس و کارگردان دارد. قسمت های بعدی به قدرت قسمت اول هستند یا ورق بر می گردد؟

حرف شبکه سه به کرسی نشست و «عقیق» از شنبه شب روی آنتن رفت. هفته پیش که تیزر سریال پخش شد خبری در گوشی به دستمان رسید که تیم سازنده به وقت بیشتری نیاز دارند. از آن سو «چرخ فلک» در کنداکتور قرار داده شد و شرایط حکایت از تاخیر «عقیق» می داد. حالا ولی سریال بهرنگ توفیقی به آنتن رسیده و باید شک و شبهه های قبل را فراموش کنیم… آنچه باعث شده است «عقیق» را براساس قسمت اول تحلیل کنیم شروع غافلگیرکننده آن است که نوید می دهد با سریالی خوب مواجه هستیم.

مهم تر از شروع، متن و دیالوگ های سعید نعمت الله هست. آقای نعمت الله در چند سال اخیر بارها سوژه ما بوده؛ راستش از «مادرانه» تا «زیر پای مادر» با دیالوگ های او مسئله داشتیم و به شیوه های متفاوت نقدمان را مطرح کردیم. حالا ولی با روی دیگری از دیالوگ و فیلمنامه نویسی او مواجهیم.

سریال «عقیق»، غافلگیری به سبک سعید و با رمز آرا

دیالوگ
سعید نعمت الله مشهور است به دیالوگ های وزن دار. اوج آن را ماه رمضان امسال در سریال «زیر پای مادر» شاهد بودیم که غالب شخصیت ها فارغ از مختصات فردی و پایگاه اجتماعی موزون حرف می زدند و کلی مثل و کنایه به جمله های راحت ارزش اضافه می کردند.

نعمت الله این شیوه دیالوگ نویسی را در «مادرانه»، «مدینه» و «پشت بام تهران» هم داشت. با چنین سابقه ای انتظار داشتیم او در «عقیق» با طیب خاطر دیالوگ های شعرگونه می نویسد.

داستان بین سال های 1315 تا 1320 می گذرد و خب جنس دیالوگ های او با شخصیت ها همخوانی دارد. نعمت الله ولی این کار را نکرده؛ دیالوگ هایی که در قسمت اول شنیدیم «سخت فهم» نبود و عجیب تر این که در لحظات زیادی امروزی بودند. این یک مورد را بخوانید: «نوبت بعدی جلوی مردت واستی ناکارت می کنم»؛ می بینی کلمات همانی هستند که در محاوره روزانه کاربرد دارند. جاهایی دیالوگ وزن می گیرد که شخصیت ها از مثل استفاده می کنند: «قناری تنبون عقاب تن می کنه» ولی سهم ارزش زیاد نیست.

قصه
سعید نعمت الله جزو فیلمنامه نویسانی است که می تواند یک قصه جالب تعریف کند منتها اصرار بر نوشتن دیالوگ های وزن دار، قصه را زیر سایه می برد. او جاهایی که رو به سادگی آورده جواب گرفته. نمونه اش سریال های «جراحت»، «شیدایی»، و «دیوار». موفقیت این سریال ها را با «مادرانه»، «مدینه»، «پشت بام تهران» و «زیر پای مادر» مقایسه کنید که به رغم سوژه و روایت قابل قبول، از دیالوگ های آهنگین لطمه خورده اند.

براساس آنچه در قسمت اول دیدم، «عقیق» را می توان کنار سریال های موفق نعمت الله گذاشت. در این 50 دقیقه قصه به اندازه کافی وجود داشت و اگر کسی پای آن می نشست تا آخر دنبال می کرد. رونمایی از شخصیت ها و موقعیت آنها در داستان با ضرباهنگ مناسب انجام شد و این جهت یک سریال برگ برنده به حساب می آید.

«عقیق» با محوریت احد شیرو (علیرضا آرا) روایت شد که کارش خرید و فروش تریاک است و به مالش تعرض شده. او جهت گرفتن حقش به پایتخت کشور عزیزمان ایران می آید و البته پیش از آن کشمکش های زیادی پشت سر می گذارد.

کارگردانی
و باز هم براساس آنچه در قسمت اول دیدیم، سریال «عقیق» از نظر کارگردانی نمره قبولی می گیرد. بهرنگ توفیقی تا حالا تجربه کار تاریخی نداشته ولی توانسته از بعد سریال بربیاید. نقطه اتکا و پیابندی به اصول کلاسیک دکوپاژ هست؛ دوربین بدون اداست و جای درست قرار گرفته. در تدوین هم این اصل، محور بوده و نتیجه آنکه کارگردانی «عقیق» با فیلمنامه انطباق دارد. از این منظر می توان به موفقیت سریال امید داشت یعنی اگر احتمال افت فیلمنامه یا غالب شدن دیالوگ های سنگین وجود داشته باشد نمی توان حکم به لغزش احتمالی کیفیت کارگردانی بود. به خاص آن که بهرنگ توفیقی صاحب انگیزه است و تلاش می کند وزن کارنامه اش را اوج ببرد.

جهش او از «مسیر انحرافی» تا «انقلاب زیبا» کاملا مشهود است ولی در سریال های «پشت بام تهران» و «زیر پای مادر» زیر نام سعید نعمت الله و فیلمنامه او قرار داشت. حالا در «عقیق» ظاهرا متن و کارگردانی هم وزن هستند و چه بسا عالی ترین سریال بهرنگ توفبقی لقب بگیرد.

فضاسازی
ایراد غالب سریال هایی که داستان ارزش در زمانه ای غیر از امروز می گذرد، عدم همخوانی فضاسازی با قصه هست. به نظر می رسد «عقیق» از این منظر می تواند کنار سریال های ممتاز قرار گیرد. در قسمت اول نتیجه تلاش کارگردان و عوامل دیگر در خلق فضای ملموس دهه 30 به بار نشست.

طراحی صحنه و لباس فاکتور اساسی و ابتدایی است که ذهن بیننده را به برهه مدنظر پرت می کند و در «عقیق» این اتفاق رخ داده هست. دکوری که جهت سریال تعبیه شده است منطبق با حال و هوای قصه است و مهم تر این که شلوغ بودن فضاهای بیرونی مثل بازار، باورپذیری فضای تاریخی سریال را دو برابر می کند. صورت ها نیز با شخصیت های تاریخی قرابت دارند و بر واقع نمایی سریال افزوده اند. از آن سو نمی توان موسیقی کارن همایون فر را نادیده گرفت که آن را با الهام از تم نوحه های قدیم ساخته هست. موسیقی هم نقش بسزایی در شکل گیری اتمسفر سریال دارد و باعث می شود بیننده به واقع احساس کند به تماشای سریال تاریخ معاصر نشسته.

در حالی که دستپخت سعید نعمت الله و بهرنگ توفیقی منجر به سریال پرحاشیه «زیر پای مادر» شد، به نظر می رسد «عقیق» حکم برگ برنده را جهت اثبات توانایی این فیلمنامه نو

بازیگران
وقتی ترکیب بازیگران سریال رسانه ای شد، شاید خیلی ها با شک و شبهه به موفقیت آن امید داشتند: شبنم مقدمی، علیرضا آرا، نسیم ادبی، بهزاد فراهانی، ندا عقیقی، کریم امینی، جمال فوادیان، فردین شاه حسینی، مجید رحمتی، هدایت هاشمی و نادر فلاح.

در قسمت اول ولی معلوم شد بهرنگ توفیقی بی جهت نقش اول سریالش را به علیرضا آرا نسپرده هست. او شخصیتی به نام احد شیرو را بازی می کند: مردی قلدرمآب که کارش خرید و فروش تریاک است و راه نجاتش را در قمه کشی می بیند. با این حال به آداب مردانگی پایبند است.

علیرضا آرا اعتبار تئاتری دارد و حالا آن تجربیات به خوبی در اختیارش قرار گرفته، احد نقشی است سخت؛ خلاف می کند و آدم می کشد رگه هایی از مردانگی دارد. بعد بازیگر باید این مفهوم را نه صرفا در کلام که در اکت و میمیک به باور بیننده بنشاند. می توان آینده نگری کرد با عالی ترین نقش آرا در تلویزیون مواجهیم. شبنم مقدمی را در «آنچه خواهید دید» دیدیم؛ همین مقدار و سابقه درخشان او نوید یک بازی خوب دیگر را می دهد.

واژه های کلیدی: تهران | سریال | سریالی | فیلمنامه | کارگردانی | اخبار فرهنگی و هنری

سریال «عقیق»، غافلگیری به سبک سعید و با رمز آرا

سریال «عقیق»، غافلگیری به سبک سعید و با رمز آرا


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs